Monday, October 10, 2011

::::|| VU ||:::: DIFFERENCE BETWEEN SALAH (PRAYER)OF MEN AND WOMEN - MARD ORAT KI NAMAZ ME FARQ - URDU & ENGLISH



















Is there any prove from the Sunnah or ijtihad of the Sahaba that the praying (salat) of a woman is on some points different from the man, like it is in the Hanafi madhhab? 

Praise be to Allaah.

The general principle is that women are equal to men in all religious rulings, because of the hadeeth "Women are the twin halves of men" (Reported by Imaam Ahmad and classified as saheeh in Saheeh al-Jaami' 1983), except when there is evidence (daleel) of a specific ruling which applies only to women. One of the cases in which the scholars mention specific rules for women is prayer, where there are differences as follows:

Women do not have to give adhaan or iqaamah, because adhaan requires raising the voice, which women are not permitted to do. Ibn Qudaamah, may Allaah have mercy on him, said: "We know of no difference between the scholars (on this point)." (Al-Mughni ma'a al-Sharh al-Kabeer, 1/438). All of the woman's body is 'awrah and must be covered during prayer, except for her face, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "No prayer will be accepted from an adult woman unless she wears a khimaar (head-cover). (Reported by the five Muhadditheen) There is some dispute as to whether her heels and feet should be covered. The author of al-Mughni (2/328) said: "As for the rest of the free woman's body, it must be covered during prayer. If any part becomes uncovered, it renders her prayer invalid, except if only a little bit is uncovered. Maalik, al-Oozaa'i and al-Shaafi'i said the same. The woman should keep her limbs close to her body during rukoo' and sujood, and not spread them out, because this is more modest and covering. (Al-Mughni 2/258). Al-Nawawi said: "Al-Shaafi'i said, in al-Mukhtasar: there is no difference between men and women in prayer, except that women should keep the parts of their bodies close to one another, and they should make their stomachs touch their thighs during sujood. This is more covering and preferable, in rukoo' and the rest of the prayer too." (See al-Majmoo' 3/429). It is preferable for women to pray in congregation, led by one of their number, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) told Umm Waraqah to lead the women of her household in prayer. There is some difference among scholars on this matter. (See al-Mughni, 2/202 and al-Majmoo' al-Nawawi, 4/84-85). The woman leading the prayer should read aloud as long as no non-mahram man can hear her. It is permissible for women to go out and pray in the mosque with men, although their prayer at home is better for them, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Do not prevent the women from going out to the mosques, even though their homes are better for them." (For more details on this matter, see Question#973). Imaam al-Nawawi, may Allaah have mercy on him, said (al-Majmoo' 3/455): "Women differ from men in congregational prayer in a number of ways:

(1) Congregational prayer is not required of them in the same way as it is of men.
(2) The imam of a group of women stands in the middle of the (first) row.
(3) (If one woman and one man are praying), she should stand behind him, not next to him.
(4) If women are praying in rows behind men, the back rows are better for them than the front rows.

What we can learn from the above is that women and men are forbidden to mix. Allaah is our Helper and Support.


نماز ميں مرد و عورت كے مابين فرق

كيا نماز كى ادائيگى ميں عورت و مرد كے مابين كوئى فرق ہے ؟

اصل ميں عورت سب دينى احكام ميں مرد كى طرح ہى ہے، كيونكہ رسول كريم صلى اللہ عليہ وسلم كا فرمان ہے:

" عورتيں مردوں كى طرح ہى ہيں "

مسند احمد، صحيح الجامع حديث نمبر ( 1983 ) ميں اسے صحيح قرار ديا گيا ہے.

ليكن اگر عورتوں كے متعلق كسى چيز ميں خصوصيت كى دليل مل جائے تو اس ميں وہ مردوں سے مختلف ہونگى، اور اس موضوع ميں نماز كے اندر عورت كے بارہ ميں جو علماء نے ذكر كيا ہے وہ درج ذيل ہے:

- عورت پر اذان اور اقامت نہيں ہے، كيونكہ اذان ميں آواز بلند كرنا مشروع ہے، اور عورت كے ليے آواز بلند كرنا جائز نہيں.

ابن قدامہ رحمہ اللہ تعالى كہتے ہيں: اس ميں ہميں كسى اختلاف كا علم نہيں .

ديكھيں: المغنى مع الشرح الكبير ( 1 / 438 ).

- عورت كے چہرے كے علاوہ باقى سب كچھ نماز ميں چھپائے گى، كيونكہ رسول كريم صلى اللہ عليہ وسلم كا فرمان ہے:

" اللہ تعالى نوجوان عورت كى نماز اوڑھنى كے بغير قبول نہيں كرتا"

رواہ الخمسۃ.

عورت كے ٹخنے اور قدموں ميں اختلاف ہے، ابن قدامہ رحمہ اللہ تعالى كہتے ہيں:

نماز ميں آزاد عورت كا سارا بدن چھپانا واجب ہے، اگر اس ميں سے كچھ بھى ظاہر ہو گيا تو اس كى نماز صحيح نہيں ہو گى، ليكن اگر بالكل تھوڑا سا ہو، امام مالك، اوزاعى اور امام شافعى كا يہى قول ہے.

ديكھيں: المغنى ابن قدامہ ( 2 / 328 ).

- عورت ركوع اور سجدہ ميں اپنے آپ كو اكٹھا كرے گى اور كھلى ہو كر نہ رہے كيونكہ يہ اس كے ليے زيادہ پردہ كا باعث ہے.

ديكھيں: المغنى ( 2 / 258 ).

ليكن اس كا ذكر كسى حديث ميں نہيں ملتا.

امام نووى رحمہ اللہ تعالى كہتے ہيں:

امام شافعى رحمہ اللہ تعالى نے " المختصر " ميں كہا ہے كہ: عورت اور مرد كے مابين نماز ميں كوئى فرق نہيں، ليكن اتنا ہے كہ عورت كے ليے اكٹھا ہونا اور سجدہ ميں اپنا پيٹ رانوں سے لگا لينا مستحب ہے، كيونكہ يہ اس كے ليے زيادہ پردہ كا باعث ہے، اور زيادہ پسنديدہ ہے، ركوع اور سارى نماز ميں. انتہى.

ديكھيں: المجموع للنووى ( 3 / 429 ).

- عورت كے ليے عورت كى جماعت ميں نماز ادا كرنا مستحب ہے، اس كى دليل مندرجہ ذيل حديث ہے:

نبى كريم صلى اللہ عليہ وسلم نے ام ورقہ كو حكم ديا تھا كہ وہ اپنے گھر والوں كى امامت كروايا كرے"

اس مسئلہ ميں علماء كرام كے مابين اختلاف پايا جاتا ہے، اس كى تفصيل ديكھنے كے ليے آپ المغنى اور المجموع ديكھيں، اور اگر غير محرم مرد نہ سن رہے ہوں تو عورت اونچى آواز سے قرآت كرے گى.

ديكھيں: المغنى ( 2 / 202 ) اور المجموع للنووى ( 4 / 84 - 85 ).

- عورتوں كے ليے گھروں سے باہر مسجدوں ميں جا كر نماز ادا كرنا جائز ہے، ليكن ان كى اپنے گھروں ميں نماز ادا كرنا افضل ہے، كيونكہ رسول كريم صلى اللہ عليہ وسلم كا فرمان ہے:

" اللہ تعالى كى بنديوں كو مسجدوں كى طرف نكلنے سے منع نہ كرو، اور ان كے گھر ان كے ليے بہتر ہيں"

اس كى مزيد تفصيل ديكھنے كے ليے آپ سوال نمبر ( 983 ) كے جواب كا مطالعہ كريں.

- اور امام نووى رحمہ اللہ تعالى " المجموع" ميں كہتے ہيں:

عورتوں كى جماعت مردوں كى جماعت سے كچھ اشياء ميں مختلف ہے:

1 - جس طرح مردوں كے حق ميں ضرورى ہے اس طرح عورتوں كے ليے ضرورى نہيں.

2 - عورتوں كى امام عورت ان كے وسط ميں كھڑى ہو گى.

3 - اكيلى عورت مرد كے پيچھے كھڑى ہو گى نہ كہ مرد كى طرح امام كے ساتھ.

4 - جب عورتيں مردوں كے ساتھ صفوں ميں نماز ادا كريں تو عورتوں كى آخرى صفيں ان كى پہلى صفوں سےافضل ہونگى.

ديكھيں: المجموع للنووى ( 3 / 455 ).

اوپر جو كچھ بيان ہوا ہے اس كا فائدہ يہ ہے كہ اس سے اختلاط كى حرمت كا علم ہوتا ہے. انتہى

اللہ تعالى ہى توفيق بخشنے والا ہے.

واللہ اعلم .



Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment